Měřicí vůz pevných trakčních zařízení je určen pro diagnostiku trolejového vedení na tratích Správy železnic, státní organizace v rámci pravidelného měření a technicko-bezpečnostních zkoušek

Základní technické údaje:

  • Číslo vozu dle vyhlášky UIC
  • CZ – SZCZ 99 54 93 – 63 001 – 7 (EVN od roku 2020)
  • výrobce VEB Waggonbau Bautzen – rok výroby 1987, původní označení BDmee87, výrobní číslo 43603, typ 8-542.1
  • přestavba v ŽOS České Velenice v roce 1991
  • zařaditel – CTD Praha
  • domovská stanice – Bohumín

 

Základní parametry měřicího vozu

  • maximální rychlost – 160 km/hod
  • celková hmotnost – 46,5 t
  • délka přes nárazníky – 26,4 m
  • vzdálenost otočných čepů podvozků – 19 m
  • typ podvozků – GP200, svařovaný s kotoučovou brzdourozvor podvozku – 2,6 m
  • dvojkolí typu 429, ložiskové domky 84 V, Ø brzdových kotoučů 590 mm
  • tlaková brzda DAKO – R(D) s elektronickým protismykové zařízení DAKO
  • brzdicí váha v režimu rychlík – 59 tbrzdicí váha v režimu osobní – 41 t
  • táhlové ústrojí – neprůběžné 400 kN
  • narážecí ústrojí – trubkové 320 kN
  • měřicí vůz umožňuje měření na napájecích systémech
    • 1,5kV a 3kV DC
    • 25kV, 50 Hz a 15kV, 16 ⅔Hz AC

  • diagnostické systémy pro měření trolejového vedení
    • měření geometrické polohy trolejového vodiče (GPT)
    • měření interakce mezi pantografem a trolejovým vedením (IPTV)
    • termografická inspekce
    • on-line synchronizovaný videozáznam
  • posádka při měření
    • standardně 4 pracovníci
    • vlastní sociální zázemí + možnost ubytování až pro 6 osob ve voze

Co je a proč se provádí diagnostika trakčního vedení?

  • Diagnostika trolejového vedení je proces, při kterém jsou změřeny určité parametry trolejového vedení, které ovlivňují ve svém důsledku jeho životnost, kvalitu spolupráce trolejový vodič – sběrač a rovněž ovlivňují četnost některých poruch na trolejovém vedení.
  • Základním parametrem trolejového vedení je jeho prostorová poloha nad kolejí (GPT). Dodržení správné hodnoty výšky trolejového vodiče a jejího průběhu spolu s hodnotou klikatosti trolejového vodiče je základním předpokladem pro zajištění optimálního přenosu elektrické energie mezi trolejovým vodičem a pantografovým sběračem.
  • Pro trolejové vedení pro rychlosti nad 120 km/hod mají na přenos elektrické energie mezi trolejovým vodičem a sběračem vliv další parametry trolejového vedení obecně nazývané dynamickými parametry, správněji interakce pantografu a trolejového vodiče – sběrač (IPTV).
  • Dva základní důvody pro měření TV:
    • periodické měření trakčního vedení
    • technicko-bezpečnostní zkouška na nových a modernizovaných tratích

Měřené parametry trakčního vedení:

  • Měřené parametry trakčního vedení (kontaktní měřicí sběrač)
    • geometrické parametry trolejového vodiče (GPT)
      • Výška trolejového vodiče
      • Klikatost trolejového vodiče
    • dynamické parametry trolejového vedení (IPTV)
      • Celková přítlačná síla
      • Zrychlení v rovině X a Z
  • Termografická inspekce (MOTV)
    • posouzení teplotního pole TV
  • On-line synchronizovaný videozáznam
  • Lokalizační systém – identifikace měřeného místa na trati
    • Název měřeného úseku, označení trakční podpěry, zeměpisné souřadnice

Ing. Stanislav Žurek tel.: +420 972 756 451, e-mail: Zurek@spravazeleznic.cz

Ing. Petr Sedláček tel.: +420 972 756 401, e-mail: SedlacekP@spravazeleznic.cz