Měřicí vůz pevných trakčních zařízení je určen pro diagnostiku trolejového vedení na tratích Správy železnic, státní organizace v rámci pravidelného měření a technicko-bezpečnostních zkoušek

Základní technické údaje:
- Číslo vozu dle vyhlášky UIC
- CZ – SZCZ 99 54 93 – 63 001 – 7 (EVN od roku 2020)
- výrobce VEB Waggonbau Bautzen – rok výroby 1987, původní označení BDmee87, výrobní číslo 43603, typ 8-542.1
- přestavba v ŽOS České Velenice v roce 1991
- zařaditel – CTD Praha
- domovská stanice – Bohumín

Základní parametry měřicího vozu
- maximální rychlost – 160 km/hod
- celková hmotnost – 46,5 t
- délka přes nárazníky – 26,4 m
- vzdálenost otočných čepů podvozků – 19 m
- typ podvozků – GP200, svařovaný s kotoučovou brzdourozvor podvozku – 2,6 m
- dvojkolí typu 429, ložiskové domky 84 V, Ø brzdových kotoučů 590 mm
- tlaková brzda DAKO – R(D) s elektronickým protismykové zařízení DAKO
- brzdicí váha v režimu rychlík – 59 tbrzdicí váha v režimu osobní – 41 t
- táhlové ústrojí – neprůběžné 400 kN
- narážecí ústrojí – trubkové 320 kN
- měřicí vůz umožňuje měření na napájecích systémech
- 1,5kV a 3kV DC
- 25kV, 50 Hz a 15kV, 16 ⅔Hz AC


- diagnostické systémy pro měření trolejového vedení
- měření geometrické polohy trolejového vodiče (GPT)
- měření interakce mezi pantografem a trolejovým vedením (IPTV)
- termografická inspekce
- on-line synchronizovaný videozáznam
- posádka při měření
- standardně 4 pracovníci
- vlastní sociální zázemí + možnost ubytování až pro 6 osob ve voze

Co je a proč se provádí diagnostika trakčního vedení?
- Diagnostika trolejového vedení je proces, při kterém jsou změřeny určité parametry trolejového vedení, které ovlivňují ve svém důsledku jeho životnost, kvalitu spolupráce trolejový vodič – sběrač a rovněž ovlivňují četnost některých poruch na trolejovém vedení.
- Základním parametrem trolejového vedení je jeho prostorová poloha nad kolejí (GPT). Dodržení správné hodnoty výšky trolejového vodiče a jejího průběhu spolu s hodnotou klikatosti trolejového vodiče je základním předpokladem pro zajištění optimálního přenosu elektrické energie mezi trolejovým vodičem a pantografovým sběračem.
- Pro trolejové vedení pro rychlosti nad 120 km/hod mají na přenos elektrické energie mezi trolejovým vodičem a sběračem vliv další parametry trolejového vedení obecně nazývané dynamickými parametry, správněji interakce pantografu a trolejového vodiče – sběrač (IPTV).
- Dva základní důvody pro měření TV:
- periodické měření trakčního vedení
- technicko-bezpečnostní zkouška na nových a modernizovaných tratích


Měřené parametry trakčního vedení:
- Měřené parametry trakčního vedení (kontaktní měřicí sběrač)
- geometrické parametry trolejového vodiče (GPT)
- Výška trolejového vodiče
- Klikatost trolejového vodiče
- dynamické parametry trolejového vedení (IPTV)
- Celková přítlačná síla
- Zrychlení v rovině X a Z
- geometrické parametry trolejového vodiče (GPT)
- Termografická inspekce (MOTV)
- posouzení teplotního pole TV
- On-line synchronizovaný videozáznam
- Lokalizační systém – identifikace měřeného místa na trati
- Název měřeného úseku, označení trakční podpěry, zeměpisné souřadnice
Ing. Stanislav Žurek tel.: +420 972 756 451, e-mail: Zurek@spravazeleznic.cz
Ing. Petr Sedláček tel.: +420 972 756 401, e-mail: SedlacekP@spravazeleznic.cz