Kolový vozík GPR
Princip metody
Princip této metody spočívá ve vysílání a následném přijímání odražených radarových vln od fyzikálních rozhraní, ta tvoří např. geologická rozhraní, hladina podzemní vody, podzemní dutiny atd. Hloubkový dosah měření je závislý na frekvenci použité antény a na složení a stavu tělesa železničního spodku (dosah v rozmezí 2,5 – 6,0 m).
Lokální diagnostika tělesa železničního spodku mimo osu koleje se provádí kolovým vozíkem, nebo ručním tažením antény s měřidlem ujeté vzdálenosti. Kolový vozík se používá na místech bez větších terénních nerovností a na rovinatých až mírně svažitých površích. Naproti tomu ruční měření tažením antény je vhodné zejména do svažitých a špatně přístupných terénů.
Výstupy z měření georadarem
- Vyhodnocení záznamů ve 3D;
- Příčné a podélné řezy tělesem železničního spodku;
- Lokalizace přírodních i umělých dutin (nory zvířat, zasypané propustky);
- Lokalizace poloh se zvýšenou vlhkostí;
- Lokalizace vrstev v tělese železničního spodku;
- Lokalizace kabelů v tělese železničního spodku;
- Určení kontinuálního průběhu pláně tělesa železničního spodku, konstrukčních vrstev a zemní pláně při měření bez kolejového roštu.
Základní parametry vozíku
hmotnost vozíku při plném osazení | 35 kg |
krok vzorkování | až 1 cm |
max. rychlost měření | 5 kmh-1 |
frekvence měřicích antén | 270 MHz a 400 MHz |
geometrie měření | podélně a kolmo na osu koleje |
počet kanálů | 1 |